Laatste dagen Sumatra - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Thea en Piet en Judith en Perry Baar - WaarBenJij.nu Laatste dagen Sumatra - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Thea en Piet en Judith en Perry Baar - WaarBenJij.nu

Laatste dagen Sumatra

Blijf op de hoogte en volg Thea en Piet en Judith en Perry

08 November 2017 | Indonesië, Jogjakarta

's-Avonds lekker in het restaurant gegeten.Heerlijk in de buitenlucht met uitzicht op de rivier waarin het water snel stroomt. De temperatuur blijft hoog, het is echt genieten. Om half acht komt de gids, die ons morgenvroeg door een deel van het Gunung Leuser Nationaal Park zal leiden met ons kennismaken. Het is slim om dan in ieder geval een lange broek te dragen en goede wandelschoenen. Omdat hij ons de andere morgen al om 7 uur verwacht besluiten wij maar snel ons bed op te zoeken. Hoewel, we besloten dat wel, maar achteraf wilden we toch nog maar een potje Keezen en en ja hoor, de mannen zijn blijkbaar niet slim genoeg en hebben weer verloren.
4/11
Om half 7 ontbijten en precies om 7 uur meldt onze gids Surya en helper zich om met ons het Gunung Leuser Nationaal Park in te gaan. Het is veel klimmen over geen nette paden maar daarvoor zitten we natuurlijk in de jungle. Ze zijn smal, vol met stronken en het is glad, het heeft de avond ervoor flink geregend. Maar deze ontberingen worden ons wel beloond. We zien een 23 jarig gorilla- vrouwtje met haar 3 jarig dochtertje. Super leuk! Ze eten de stukjes banaan zo uit onze handen. Verder de jungle in komen we weer oog in oog te staan met een mannetjes gorilla. Jammer dar we niet meer zo lenig zijn, anders hadden we ons als Tarzan en Jeane door de jungle kunnen verplaatsen, want er stonden echt van die slinger bomen, helaas! Het was maar goed dat we zo vroeg op pad zijn gegaan, het werdt warm, vochtig en het werdt steeds drukker. Wij hadden eerst nog het gevoel dat we alleen waren met heel veel geluiden van allerlei vogels om ons heen. Ik moet aan Perry vragen wat de namen zijn van alle vogels en nog meer vreemde aapjes die we gezien hebben. De tocht terug was voor Thea en hele opgave. Maar aan de hand van Piet en de hulpgids is ze toch beneden gekomen. Na een frisse douche (hier alleen koud water) weer om 11 uur op pad. We hebben een lange reisdag, ongeveer 130 km voor de boeg. Hier is dat ongeveer
een dag in de auto. De lunch hebben we in een Javaans restaurant. Een kleine anekdote, op het toillet gooi je niet het papier in de wc, in dit restaurant is er geen toiletpapier, wel een grote vierkante diepe wasbak vol water plus schep. Dus je zorgt zelf voor de doorspoeling en als hygiëne kun je ook nog een bak tegen je onderkant plonzen.
Na de lunch weer op pad, de wegen zijn hier te vergelijken met de weg tussen Nuenen en Nederwetten, maar dan zijn er ook nog aan beide kanten scootertjes waar soms het hele gezin opzit incl. baby.En dan ook nog van die tuk tukjes waar ook de hele familie in zit. In de middag is er weer regen en de weg zit helemaal vol, wij worden in een bocht naar links (ze rijden hier links) aan de linkerkant ingehaald. Dat ging onze Danny te vlug en toen was het boem.Gelukkig viel de schade mee en men is hier dan toch heel sociaal, alle betrokkenen stoppen. Er zijn winkeltjes en huisjes en alles grenst zowat aan de straat, je hebt dus geen trottoirs. We bezoeken ook nog een overdekte fruitmarkt in Berastagi, dit is een behoorlijk stadje waar de lokale bevolking vanwege de koelte graag komt. Het ligt op 1400 meter. We komen om 6 uur in ons hotel aan, wel helemaal gaar. En het is behoorlijk fris en het regent nog steeds.

5 november
Vandaag weer om 8 uur ons melden bij de auto, we worden echt verwend. Onze koffers worden overal naar de kamer gebracht, of we nou 2 of 4 trappen hoog moeten, geen probleem. De auto staat altijd voor de deur, super! We gaan vandaag naar een eiland in het Tobo meer. Onderweg hebben we wat uitstapjes. Er zijn 5 Batak stammen in noord Sumatra en wij maken met 3 ervan kennis. We gaan naar een dorpje waar een Batak Karo stam woont. Er is daar een huis waar ze met 7 families in wonen. Opa (92) wacht ons op en wij klimmen met hem naar boven. Deze huizen staan op palen en je klimt via een laddertje naar boven. Een ander gebruik is dat vrouwen die moesten bevallen voor de ingang op een plank moesten gaan zitten en daar het kind moesten baren. Als het kind geboren was mocht ze naar binnen om te gaan liggen. Er wordt gekookt op een open vuurtje, dus er hangt een enorme houtskoollucht binnen en opa en oma zitten aan de pruimtabak en opa rookt er ook nog een lekker shagje bij.
De volgende stop is bij een waterval met een prachtig uitzicht op het Tobameer. Daar gaan we later op de dag met een veerpont naartoe. Na de koffie gaan we naar de volgende stam. In het grote huis heeft een koning geleefd met 24 vrouwen en zij hadden 88 kinderen.
Om 3 uur zitten we op de pont voor de overtocht van een half uur. Net als bij de waterval zijn wij blijkbaar een bezienswaardigheid want verschillende mensen willen met ons op de foto. Eenmaal aan de overkant is het nog een half uurtje rijden naar het hotel. Daar krijgen we de kamers waar we vooraf om gevraagd hebben, zo laag mogelijk en met uitzicht op het meer. Het is hier behoorlijk veel klimmen. Er zijn niet veel toeristen. Degenen die er zijn hebben we onderweg al een aantal keren ontmoet. Onze chauffeur Danny wijst ons op een goed eettentje iets verderop waar we 's-avonds lekker hebben gegeten. Thea heeft daar wat minder rustig gezeten want de gekko's lopen over de zijkant van de tafel en dat bevalt haar toch niet zo. Eenmaal thuis weer een potje Keezen en de stand is nu 1-1.

6 november
Om half 9 op pad voor de volgende excursies: het koningsdorp Siallagan waar kanibaalachtige offerrituelen werden gehouden. Dan zo'n 20 minuten rijden naar een schooltje waar vooral Thea en Judith veel aandacht van de schoolkinderen krijgen. Tegenover de school is het oude koningsdorp Huta Bolon waar we een Toga Batak dansvoorstelling krijgen. En natuurlik worden er dan toeristen uitgenodigd om aan het eind mee te dansen. En wat denk je wie er dan mee doen......Piet niet hoor want hij moet (mag) foto's maken.
En als laatste bezoeken we de koningsgraven van de Sidaburardynastie, die omgeven zijn door souvenierskraampjes. Dan is het genoeg voor vandaag. Morgen gaan we met de boot vanaf ons hotel naar het vasteland waar we door Danny worden opgewacht om naar Medan te rijden. Wordt een hele lange dag.

7 november
Om 8 uur komen we per boot aan in Parapat en stappen we weer in ons busje en rijden dan naar Medan. We komen door verschillende dorpen en die zijn heel druk. In .....is er een markt aan beide kanten van de weg. Fruit, groenten, textiel enz. Maar onze gids heeft Perry beloofd een vogeltjes markt te bezoeken. We wringen ons tussen de Ananassen en ander goed naar een trap naar boven en ja hoor! Vogeltjes van alle merken en kleuren en ander kruipende beestjes. Ook wij blanken zijn voor de andere bezoekers een bezienswaardigheid. Het is geweldig om zo helemaal tussen de lokale bevolking te zijn, 10 minuten, want je wordt er dol van, zo druk en hectisch met ook nog dat verkeer. Bij een grote hal stoppen we voor koffie. De eigenaars zijn Chinezen. Op onze route komen we veel rubber bomen tegen, we stoppen om te kijken hoe het rubber tappen in zijn werk gaat. Als de boom 6 jaar oud is kan men zo'n 2x pw een inkeping maken waardoor de rubber er uit komt lopen. Een witte stroperige substantie. Tijdens onze lunch, in een Javaans restaurant, komt de burgemeester met zijn gevolg ook eten, deze man is heel belangrijk, meer als de sultan. Heel fijn dat we onderweg af en toe wat uitstapjes doen want het is een hele zit. Zoals afgesproken gaan we in Medan0 de moskee, het Koninklijk Paleis en de Chinese tempel bezoeken. Medan is een grote stad, te vergelijken met Jakarta en Johannesburg, dus oppassen, wij zitten veilig in ons busje. We hebben onderweg flink regen gehad en gelukkig is het bij aankomst in ons hotel bijna droog. Inmiddels half 6. Een biertje gaat er dan wel in. We vullen samen het evaluatieformulier voor onze gids en chauffeur in en deze krijgen van ons een dikke voldoende!
We hebben 's avonds en ook 's morgens grote lol en soms ook wat ergenis omdat het personeel in het hotel niet of nauwelijks Engels spreekt en dat zorgt soms voor nogal verkeerde communicatie.

8 november
Half 8 zijn we weer op pad, nu richting airport, ongeveer 1 uur rijden als we geen file hebben. Onderweg nog snel een foto met onze chauffeur en gids en allerlei anderen die snel aan komen lopen om ook met ons op de foto te komen.
Onze tour door Sumatra zit er op.
Om 11 uur vliegen we naar Jakarta en daar overstappen naar Yogjakarta. Zijn daar om 3 uur en hopen dat al onze bagage ook aankomt en zijn dan weer nieuwsgierig naar onze nieuwe gids en chauffeur. Vandaag begint onze tour Java. Volgens beschrijvingen gaan we naar een super fijn hotel, we blijven hier de eerste3 dagen.

• 08 November 2017 - 16:33

Riky:

Een hele spanende ervaring rijker geniet van al het moois wat jullie nog tegenkomen gr

• 08 November 2017 - 16:45

Alton En Margot:

Wat een belevenissen allemaal. Door jullie levendige verhaal beleven wij de reis ook. Sumatra achter de rug dus en nu Java. Heel veel plezier weer. Dikke kus.

• 08 November 2017 - 17:26

Maureen:

Thea wat heerlijk om het verslag te lezen... net of ik erbij ben! Jullie zien weer een hoop en maken ook weer veel mee. Erg leuk allemaal! Veel plezier verder en ik kijk nu al uit naar het volgende verslag :-)

• 08 November 2017 - 17:33

Ad En Leonne Van Den Bosch:

Mooie avonturen, het komt ons allemaal heel bekend voor, alleen die apen hebben we niet gezien.

Nu op naar het drukke maar mooie Java. Veel plezier.

• 08 November 2017 - 19:42

Yolande & Hans:

Wat zal dat speciaal zijn oog in oog met de gorilla's te staan. Verder veel genieten en de vele indrukken opdoen. Vast en zeker heerlijk eten.

• 08 November 2017 - 20:00

Dalie En Christ Van Lint:

Wat een indrukken doen jullie op, daar komen jullie gemakkelijk die koude, kille winter in Nederland mee door!

• 08 November 2017 - 21:11

Astrid:

Gaaf wat jullie allemaal meemaken! En zo leuk beschreven dat het bijna een film is!

• 09 November 2017 - 00:03

Rikie:

Wat een prachtige reis maken Jullie, met nog veel nieuwe plekjes om te ontdekken. Geniet ervan.

• 09 November 2017 - 07:47

Margriet Vader:

Leuk om het te lezen.....herrineringen komen boven drijven....geniet ervan

• 09 November 2017 - 09:14

Hans:

Geweldig deze ervaring. Welke ervan hebben wij ook gezien. Helaas niet de Oeran oetangs. Geweldig was dit denken wij.
    Nog niet ziek geworden van al het vreemde eten?
    Groetjes

Margriet en Hans

• 09 November 2017 - 09:20

Josee:

Het is alsof ik er zelf bij ben !

• 10 November 2017 - 18:03

Hans En Trudy:

Oh wat maken jullie veel mee!Wel heel vermoeiend maar veel ervaringen rijker!!!
    Geniet er maar van.Lieve groetjes

• 12 November 2017 - 12:26

Gerrie En Jan:

Hello lieve vriendjes.T is weer n geweldige reis.Nog veel plezier en geniet er van..