De eerste 3 dagen - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Thea en Piet en Judith en Perry Baar - WaarBenJij.nu De eerste 3 dagen - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Thea en Piet en Judith en Perry Baar - WaarBenJij.nu

De eerste 3 dagen

Door: Thea en Piet en Judith en Perry

Blijf op de hoogte en volg Thea en Piet en Judith en Perry

06 November 2022 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

4 nov De eerste twee dagen van onze reis in Zuid Afrika zijn bijna voorbij. Het is nu 20.55 uur, vrijdag de vierde november. Waarschijnlijk valt over 5 minuten de stroom uit. Iedere dag gebeurt dat, volgens onze gastvrouw Charlene, drie maal steeds voor twee uur. Zuid Afrika heeft een groot tekort aan elektriciteit en probeert dat zo op te lossen.

Gisteren zijn wij om 22.10 Afrikaanse tijd, 1 uur later tijdens de wintertijd in Nederland, geland. We waren snel door de douane en de koffers rolden al over de band toen wij daar arriveerden. Het hotel was lopend vanaf daar te bereiken. Eerst aangemeld bij de receptie en daarna een flesje wijn leeg gedronken onder de kerstboom in de lobby van het hotel. Het was daarna nog een behoorlijk eind lopen, met enkele zware koffers, door de gangen van het hotel.

5 nov Na een nacht goed slapen ging om 7 uur de wekker want, hoewel de afstand naar ons guesthouse in Lydenburg niet heel groot is, verwachtten wij wel veel uren nodig te hebben om daar te komen. Daarover later. Eerst even iets over ons bezoek aan het Voortrekkersmonument in Pretoria.

We verlaten Johannesburg via de snelweg richting Pretoria. De navigatie is ingesteld dus er kan niets fout gaan, denk je. Een half uur later arriveren we op het ingestelde adres maar geen Voortrekkers monument te zien. De jongens uit een garage waar wij ernaar vragen kijken ons een beetje schaapachtig aan. Uiteindelijk vertelt een wat oudere Afrikaan dat wij een heel eind van ons doel af zitten. Weten wij veel dat er meer van die straatnamen in de omgeving zijn. Er wordt een route voor ons geprint en het blijkt dat we nog zeker zo’n afstand moeten rijden om te komen waar we echt moeten zijn, en dan nog eens voor een deel dezelfde weg terug!!

Dus komen wij rond 11 uur aan op de plek waar we rond 10 al hadden kunnen zijn, het Voortrekkers monument. Een echt imposant gebouw. Binnen worden we rondgeleid door een afstammeling van de Boeren, die hier zo hard gestreden hebben, nadat ze vanaf 1836 de Kaap in het zuiden verlieten om aan de Britse overheersing te ontsnappen. In 1938 werd dit monument een symbool voor de Afrikaner eenheid.

Perry verkent ondertussen de omgeving van het monument, op zoek naar planten, waarvan hij dan weer zaadjes neemt om thuis te kunnen kweken. Rond half twee verlaten we Pretoria en gaan op weg naar Lydenburg, waar we in de B[e-38]B Aqua Terra die we nog uit 2015 kennen, gaan overnachten. Normaal zou dat in ca 3 uur te doen zijn maar nu duurde het meer dan 4 uur. Het wegdek van de R36 is vrijwel helemaal kapot gereden. Wij moeten al slalommend de grootste gaten, potholes, ontwijken en tegelijkertijd de tegemoetkomende vrachtwagens zien te vermijden. Een hele spannende klus maar onze chauffeur Judith, slaagde daar heel goed in.

Het was al donker toen wij in Lydenburg arriveerden en moesten onze gastvrouw Charlene bellen om het huis te kunnen vinden. Het avondeten stond al op ons te wachten.

6 nov (zondag) We zitten zo’n 10 km buiten Phalaborwa in een huis dat staat in het Silonque Bush Estate. Dat grenst direct aan het Krüger Park en blijkbaar kunnen de dieren op een of andere manier vanuit het Krügerperk ook het estate in komen. Gisterenmiddag zaten wij buiten op het terras van ons huis en zagen wij door de struiken een olifant op een paar tientallen meters staan eten.

Gisterenavond hebben wij een gezellige avond gehad bij Nederlanders, die in het estate naast het onze, twee z.g. plots van beide 21 ha hebben gekocht. Daar staan enkele huizen op en zij runnen o.a. een restaurant voor de mensen die in hun of ons estate zitten. Heerlijk gegeten en naar hun verhalen geluisterd.

Vandaag hebben we niets gepland. De zon schijnt en het is lekker warm. We geniet op het terras rondom om huis van de rust en het geluid van allerlei vogels. Misschien kunnen we aan het eind van de dag nog wat wild verwachten dat misschien hier wat komt drinken. Morgen gaat de wekker heel vroeg want we gaan met onze eigen auto op safari door het Krüger.

• 06 November 2022 - 13:49

Jan Gerrie:

hello 4 tjes daar in t zuiden van Afrika.

Dat wordt weer n mooie reis met spannende verhalen.

lieve groetjes uit Schijndel.

• 06 November 2022 - 14:16

Rob:

Lekker luieren vandaag!

• 06 November 2022 - 15:04

Els:

Hier is het grijs, koud en nat, dadelijk 'n wijntje (Spaanse, rode) om warm te blijven!

[e-1f377] Els

• 07 November 2022 - 10:18

Ger En Carla:

Heel leuk om zo'n reisverslag te lezen en met jullie op die mannier mee te reizen.

Geniet van jullie avonturen,

Liefs uit Purmerend

• 07 November 2022 - 14:40

Margot:

Hallo globetrotters,

Wat leuk om jullie reis zo weer mee te mogen maken.

Misschien de volgende keer ook maar op een telefoon het adres in te vullen en te bekijken voor je begint te rijden en kijken of het wel klopt.

Geniet er nog maar van met zijn viertjes en tot jullie volgende verslag.

Groetjes,

Alton en Margot.

• 10 November 2022 - 16:19

Leny:

Wat een leuke reis zeg! Fijn dat jullie genieten en dat wij mee kunnen kijken, liefs Leny