Naar Hazyview en verder naar Lower Sabie - Reisverslag uit Piet Retief, Zuid-Afrika van Thea en Piet en Judith en Perry Baar - WaarBenJij.nu Naar Hazyview en verder naar Lower Sabie - Reisverslag uit Piet Retief, Zuid-Afrika van Thea en Piet en Judith en Perry Baar - WaarBenJij.nu

Naar Hazyview en verder naar Lower Sabie

Door: Thea en Piet en Judith en Perry

Blijf op de hoogte en volg Thea en Piet en Judith en Perry

11 December 2022 | Zuid-Afrika, Piet Retief

7 nov we zijn heeeeel vroeg op, kwart over 4 ging de wekker. Half 6 gaat de gate van het park open. Het weer is bewolkt en eenmaal in het park zelfs regen, de temperatuur is 20 graden. Uiteindelijk gaat de zon schijnen en stijgt de temperatuur naar 30 graden. Om half 10 hebben we bij Olifant Restcamp een skottelbraaigehuurd, en hebben we heerlijk ontbeten.De spulletjes hiervoor neem je dan zelf mee. Een leuke ervaring. Welke beesten hebben we onderweg gezien?Olifanten, inclusief baby-olifant, buffels, nijlpaarden, krokodil, giraffe, heleboel apen en heul veul verschillende soorten bokjes. (volgens Perry antilopen).

Ook hadden we gehoord van een bootsafari over de Olifantsrivier waarvan de boot alleen via een autorit door een mijngebied bereikbaar is. De mijn is te bekijken vanaf een uitzichtspunt hoog boven het gebied waarnaar een vreselijk slechte weg loopt. Maar dat is voor Judith geen probleem, zij brengt ons wel naar waar we naartoe willen. Uiteindelijk aangekomen bij de opstapplaats van de Bootsafari blijkt de boot net weg te zijn. Geen probleem, er is hier een lodge met restaurant aan het water. Met veel geluk kun je hier ook wilde dieren spotten. Heerlijk gegeten en omdat het niet allemaal fijne asfaltwegen zijn om thuis te komen, zorgen we ervoor om voor donker weer thuis te zijn. Onderweg zien we buffels en een hele kudde olifanten de rivier oversteken. Nog tijdens onze rit naar huis krijgen we een berichtje van de eigenaar dat afgelopen nacht de leiding van watervoorziening door een olifant is vernield. Hij zou proberen het vandaag nog te laten repareren, maar zeker is dat niet. Dus zuinig zijn met water. We hebben 2 grote boilers dus we hopen dat we het redden tot morgenvroeg. Dan gaan we verder via de Panorama route naar Hazyview. Daar slapen we 1 nachtje om de rit naar uiteindelijk Lower Sabie in het Krügerpark niet te lang te maken.

8 nov. Wat een cadeautje tijdens ons ontbijt.Ik ruik beest roept onze Perry! En jawel, daar komen twee olifanten, je zou kunnen zeggen onze tuin, in lopen. Er staan veel boompjes en struiken met frisse blaadjes in de tuin en er is ook een klein waterpoeltje. Dus ook hun ontbijt was compleet. Echt fantastisch!Om 9uur vertrekken we voor onze tussen-overnachting in Hazeview. Dit doen we dus om de reis wat comfertabeler te maken. Deze rit gaat langs de Blyde River, onderdeel van de Panorama route. We hebben tijdens onze vorige reizen naar ZA al veel gezien van de bezienswaardigheden van de Panoramaroute, maar we willen o.a. nog wel enkele watervallen bezoeken. Maar tijdens de rit wordt het steeds slechter weer en de weg naar het uitkijkpunt over de Blyde River Canyon is vanwege het slechte weer afgesloten. Dichte mist, regen en 15 graden. We besluiten dus maar door te rijden.

Onderweg, ja hoor, reclame van AH en 1 km verderop steken twee mini kleine baby varkentjes de weg over. Vers vlees voor AH.

Lunchen doen we bij The Chubby Pig aan de Treur rivier. Nog steeds regen en 16 graden. Later onderweg wordt het gelukkig droog en als we lekker op tijd bij ons hotel aankomen is het al weer 34 graden.

We krijgen 2 gerenoveerde kamers op de begane grond.Het restaurant was super chique en er wordt ons een 4 gangen menu voorgelezen. Buikjes vol spelen we ook nog een spelletje Skipbo.

9 nov. Vandaag gaan we net buiten Hazeview de Phabeni gate van het Krügerpark door om 4 uur later bij onze overnachtingsplek in Lower Sabie aan te komen. Onderweg zien we heel veel beestjes waaronder baby olifantjes, ohh zo lief. Uitkijken want ze steken zomaar vanuit de bosjes aan de zijkant de weg over. In Lower Sabie overnachten we in een tenthuisje met terras vanwaar we op de Sabierivier kijken. ’s-Avonds eten we in een donker restaurant want de elektriciteit is weer eens uitgezet. Maar de kok weet toch nog wat lekkere dingen klaar te maken.

10 nov. Vannacht heeft het enorm geonweerd. Zelden hebben we zo’n onweer meegemaakt. We voelden onze huisjes trillen. Om 6 uur staan wij alweer klaar om met onze eigen auto een rit door het Krüger te maken. Deze keer van Lower Sabie naar het zuiden tot aan de Crocodile Bridge Gate zo'n 45 km. Soms valt er nog wat regen. Het spotten van dieren lukt onderweg niet zo goed, wel wat olifanten. Maar zo'n 4 kilometer voor we de gate bereiken, zien we zebra's, gnoes, giraffen, wrattenzwijntjes, en dan ook nog een groep leeuwen. We besluiten om in een dorpje, net na de gate, in de tuin van restaurant Stoep te ontbijten. Na het ontbijt gaan we de omgekeerde richting, via een andere weg, en komen tegen 12 uur weer in Lower Sabie aan.

11 nov Het is weer vroeg opstaan. Wij gaan op een Sunset safari met een open auto en Judith en Perry gaan een bushwandeling van 4 uur maken met 2 bewapende rangers.

Voor ons is de start om 4.00 uur en Judith en Perry een half uur later. Onze ranger gaat vanuit het rest camp rechts af en wat denk je? Een kilometer verder liggen een mannetjesleeuw en 3 vrouwtjes midden op de weg. Na wat aandringen van onze ranger staan ze dan eindelijk op en wat doet een mannetjesleeuw dan? Juist, kezen (en dus niet met 2 "e-s)! En dat terwijl zo'n 20 paar ogen toekijken. Het was wel snel voorbij. De overige 50-60 km hebben we niet veel wild meer gezien, wel een hyena, wat olifanten en roofvogels, maar niet erg spectaculair. Judith en Perry waren wel enthousiast over hun bushwandeling. Veel wild gezien. Het werd zelfs erg spannend toen zij op een gegeven moment tussen een groep olifanten in kwamen zitten. Maar de rangers hebben hun er prima doorheen geloodst.

De rest van de dag hebben we wat geluierd om bij te komen van het vroege opstaan.

12 nov We vertrekken vandaag uit het Krügerpark. Maar eerst nog even iets over vanmorgen. Weer volop regen gehad. Naast ons huisje is een riviertje ontstaan. Net voor we bij Judith en Perry zouden gaan ontbijten komt Perry aangerend. Vanaf hun terras konden zij zien hoe een hele kudde olifanten de rivier de Sabie aan het oversteken waren. Voordat wij door de regen hun terras konden bereiken waren de meesten al weg, maar een paar konden wij nog op de foto vastleggen. Wellicht volgt later nog een filmpje dat door Judith is opgenomen. Iets later rijden wij uit Lower Sabie weg om zo'n 35 km zuidelijker het Krüger te verlaten, naar onze volgende bestemming voor één nacht, Piet Retief.

Onderweg tijdens een snelle lunch zitten moeder en zoon voor ons in een bijna identieke houding een hamburger te eten (zie foto). Weer veel regen. Net voordat we Amsterdam (wel veel kleiner dan in Nederland) passeren zaten we in een wolkbreuk. Rond 16.00 uur zijn we in Piet Retief. En het regent nog steeds.

• 13 November 2022 - 00:48

Jan En Gerrie:

Wat n mooie reis….

• 13 November 2022 - 07:42

Dalie En Christ:

Wat maken julie veel mee zeg! geniet meer lekker.

• 13 November 2022 - 11:26

Alton En Margot :

Wat een belevenissen allemaal. Nu ook de Big Five gespot. Fantastisch. We kijken uit naar het volgende verslag. Veel plezier nog. [e-1f618]

• 14 November 2022 - 15:26

Els:

Koud en nat, maar ook warm!

Jullie zullen ook wel eens bang [e-1f602] zijn, maar je hebt goedbewapende begeleiding waar je op kunt vertrouwen!

• 14 November 2022 - 15:47

Wim En Tine:

Leuk om jullie zo weer te volgen. Al veel gezien en meegemaakt.

Nog een fijne vakantie en groetjes aan iedereen.

• 15 November 2022 - 14:51

Jan Gerrie:

we volgen jullie spannende avontuur, kijk je wel goed uit ,hier nog zomers weer ,met wel klein nachtvorstje zitten nog regelmatig buiten aan spanje te denken

groetjes nog een fijne reis,zijn daarna in afwachting van aale spannende gebeurtenissen

jan en gerrie

• 16 November 2022 - 19:49

Gilda En Harry:

Wij denken ook aan jullie . Het tokkenspel ligt klaar.Maar maak eerst deze geweldige vakantie af en blijf genieten[e-1f412]