Laatste dagen Java en begin Bali - Reisverslag uit Pemuteran, Indonesië van Thea en Piet en Judith en Perry Baar - WaarBenJij.nu Laatste dagen Java en begin Bali - Reisverslag uit Pemuteran, Indonesië van Thea en Piet en Judith en Perry Baar - WaarBenJij.nu

Laatste dagen Java en begin Bali

Blijf op de hoogte en volg Thea en Piet en Judith en Perry

17 November 2017 | Indonesië, Pemuteran

13 november
7 uur in de morgen worden we opgehaald door onze gids. Hij en de chauffeur zullen ons van Malang naar Kalabaru brengen, een tocht van 230 km en daar zullen we minimaal 7 uren over doen. Er zijn twee manieren, via de noordkust van Oost Java of via de zuidkust. Dat laatste gaan wij doen. Geen snelweg, maar route nationaal (!) en dan nog meer binnen door. Eerst nog door vulkanisch gebied, dus bergachtig, daarna wat vlak om dan weer bergachtig te worden. Kalibaru ligt tegen een heuvel. We hebben heel veel regen onderweg,wat het rijden ook niet eenvoudig maakt. Koffie drinken we in een heel klein tentje langs de weg, oploskoffie, de dames naar het toilet, ook weer een hele ervaring. Lunchen doen we in Jember, in een echt Javaans restaurant. We zullen nog 2 uur moeten rijden en het is 2 uur. Vandaag staat een bezoek aan een plantage nog op ons programma, maar dit is niet te doen vanwege de regen. Anto, de gids regelt dat wij dit de andere dag kunnen doen . We hadden gehoopt op wat uitslapen, maar we worden om 8 uur gehaald. Onze nieuwe locatie ligt buiten het dorp, in een prachtige tuin. We hebben een villa met 2 huisjes. De eigenaar is een Nederlander, Peter uit Rotterdam. We drinken een welkomstdrankje en Peter vertelt, en vertelt, en vertelt. Hij is niet te stoppen.
We bestellen ons diner voor de avond. Hij heeft een aantal dames in dienst, zij maken het menu, doen daar de inkoop voor en de winst mogen ze zelf houden. We laten ook ons wasje doen, kosten € 1,15. We zitten wel tussen 5 moskeeën. Ieder 2 uur roept er wel iemand, zo ook 's nachts, om 3 uur. Zie het positieve er maar van in.
Na een heerlijk ontbijt vertrekken we naar de plantage, zo'n 10 minuten rijden. Daar staat de eigenares mevrouw Ibuharnik op ons te wachten. De plantage is 25 hectare groot, dit is wat een particulier aan grond mag hebben. De tuinen van de regering mogen meer grond hebben. We zien de plant van de robusta koffie, vanille, cacao, nootmuskaat, deze laatste vrucht wordt helemaal gebruikt. Salie zit als vel om de noot, de binnenbast wordt gebruikt voor een medicijn voor de balans van suiker patiënten. We zien de plant voor peper, zowel de witte als de zwarte. Hoe bruine suiker uit het sap van de palmboom wordt gemaakt. Een stukje cacaoboon met een stukje bruine suiker, wat een lekkernij. We lopen ook tussen de rijstvelden, panda rijst. Na de wandeling van 2 uur, drinken we koffie met lekkers, wordt er door kinderen van een palmblad iets voor ons gevouwen en nemen we uitgebreid afscheid voordat we door een medewerker naar het dorp worden gebracht. Daar lopen we nog even over de markt en dan zo'n 3 km weer terug naar ons hotel. Dit doen we met een plattegrond om via de binnenweggetjes en niet langs de hoofdweg te moeten lopen. Echt door de tuinen van de bevolking komen we. De mensen roepen allemaal en willen heel graag op de foto. Moe en bezweet komen we aan en als we wat opgefrist zijn krijgen we en heerlijke lunch. Onze laatste uren op Oost Java brengen we heel relaxed door. Morgen om 8 uur worden we naar de boot gebracht die ons naar Bali zal brengen. 79 km, 2 uur zullen we daar over doen.
Op Java hebben we hele mooie dingen gezien met vriendelijke mensen, heerlijk gegeten en onze trip was heel goed georganiseerd. Wij vinden Java wel heel druk, veel verkeer op de weg, waardoor je lange reisdagen hebt.
We hebben morgen ook feest, Judith is jarig. We zullen ballonnen en slingers hangen.

15 november
Lang zal ze leven

• 17 November 2017 - 10:35

Yolande&Hans:

Alvast gefeliciteerd Judith !!

• 17 November 2017 - 15:20

Astrid:

Het klinkt weer helemaal fantastisch. Het zijn mooie ervaringen!
    En de verjaardagskaart ziet er mmmm uit! Proficiat!

• 17 November 2017 - 15:25

Maureen:

Wat een verhalen allemaal! En wat zien jullie een hoop! Nee uitrusten mogen jullie denk thuis doen :-)
    Heel veel plezier op Bali en doe Norman de groeten van mij! X

• 17 November 2017 - 16:25

Alton En Margot:

Judith nog van harte gefeliciteerd. En jullie natuurlijk ook. Wat een belevenissen weer. Hopelijk hebben jullie Bali een paar dagen om tot rust te komen. Kus.

• 17 November 2017 - 19:20

Wim En Tine:

Judith gefeliciteerd met je verjaardag en nog wel op een mooie locatie. Gebeurt niet ieder jaar.
    Jullie zien en beleven veel op deze reis en nog niet ten einde. Geniet van de laatste week op Bali.

• 18 November 2017 - 09:18

Floortje Dessing:

Mag ik de volgende keer mee?

• 18 November 2017 - 09:18

Floortje Dessing:

Mag ik de volgende keer mee?

• 20 November 2017 - 08:56

Josée:

Judith alsnog gefeliciteerd !Deze verjaardag is wel even anders.
    Thea en Piet bedankt voor de verjaardagskaart en precies op tijd.
    Dit was goed geregeld.

• 21 November 2017 - 19:02

Trudy En Hans:

Hoi genieters..Wat een belevenis.Geweldig.
    Judith proficiat en nog vele jaren en een gezellige dag voor jullie allemaal.
    Nog hele fijne dagen en bedankt voor weer een mooi verslag.
    Groetjes
    Hans en Trudy