Inmiddels thuis, maar toch nog de laatste dagen - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Thea en Piet en Judith en Perry Baar - WaarBenJij.nu Inmiddels thuis, maar toch nog de laatste dagen - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Thea en Piet en Judith en Perry Baar - WaarBenJij.nu

Inmiddels thuis, maar toch nog de laatste dagen

Door: thea

Blijf op de hoogte en volg Thea en Piet en Judith en Perry

03 December 2015 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

26/11
Vandaag gaan we op bezoek bij Ad en Leonne. Zij wonen in Villiersdorp. Dit zijn de ouders van Vivian, een vriendin van Judith. We hebben om 11 uur afgesproken. Het weer is vandaag somber met soms wat regen.
Jammer want dan kunnen we niet genieten van het heerlijke terras bij het huis, met uitkijk op de golfbaan en de dam. We worden verwend met een heerlijke braai en een lekker drankje. Een hele gezellige dag.
Om 3 uur rijden we naar onze B&B in Stellenbosch waar we 4 nachten zullen blijven om de omgeving van Kaapstad te bezoeken. Het is weer een hele mooie accommodatie en het ontbijt is weer fantastisch en wordt door 2 hele lieve aardige dames verzorgd. Ook de eigenaar is een hele aardige en behulpzame man.
Stellenbosch is inmiddels een drukke stad, heel anders dan wij 10 jaar geleden ervaarden. In de avond lopen we nog even naar de stad wat zo’n 20 minuten lopen is. Er is ons geadvi-seerd om na 10 uur niet meer op straat te zijn. We drinken nog wat en nemen een klein hapje in een leuke straat met allemaal terrassen. Inmiddels is er geen bewolking meer en staan de sterren aan de hemel. Deze avond hebben de mannen gewonnen met Keezen, Hoera!
De tocht met de haaien voor Judith en Perry is vanwege de harde wind verschoven naar de zaterdag. Gelukkig konden we de tocht naar Robbeneiland ook verzetten.
27/11
Vandaag gaan we naar het uiterste puntje van , Kaap de Goede Hoop. Onderweg zien we de townships in Kayelitsha, kilometers lang en alleen maar golfplaten hutjes. Veel wel met TV schotels op het dak. We rijden daarna via de kust en komen onderweg leuke dorpjes tegen o.a. Muizenberg waar gekleurde huisjes op het strand staan. In Boulders Beach zijn de pinquins. Het is hier zo druk dat je in file naar de stukken strand loopt om de beestjes te kunnen zien. Wij hebben het idee dat we 10 jaar geleden hier bijna alleen liepen.
Bij het bord Kaap de Goede Hoop, waar iedereen een foto wil maken is het zo druk dat het vechten is om achter het bord te kunnen staan. Het waait ook zo vreselijk hard dat je bijna niet op je benen kunt blijven staan. 10 jaar geleden konden we nog kiezen aan welke kant we van het bord zouden gaan staan en aan welke kant we het petje zouden hangen met de naam Fluke erop.
Verder via Kommetjie naar Houtbaai waar we een lunch/diner doen. Dit lukt ons weer goed en we eten hier Fisch en Chips, maar dan de luxe versie. Het was verrukkelijk. We rijden via de N2 weer terug naar huis waar we om 7 uur aankomen. Lekker een koffie gedaan en een potje Keezen want de vrouwen willen wraak nemen wat ook gelukt is.
28/11
Piet brengt Judith en Perry om kwart over 7 naar Summer Set West waar ze worden opgepikt voor de tocht met de haaien. Piet en Thea gaan die dag naar Kaapstad om met de boot naar Robbeneiland te gaan. De auto in de parkeergarage vlak bij de haven van de Mandela gateway. Ook hier weer een drukte en wat opvalt, weinig buitenlanders, maar veel ZA die ook een dagje uit gaan. Het is wachten in een lange rij bij de haven.
Omdat er zoveel mensen zijn krijgen we niet alles mee van de geschiedenis van het eiland. We hebben eerst een rondrit met een bus over het eiland gemaakt waar nu nog zo’n 200 mensen wonen. Hier hebben vroeger ook de gevangenbewaarders gewoond. Er staat een school waar toen 3 leraren werkzaam waren. Ook was er een hospitaal en een kerk voor de bewoners.
Het verhaal in de gevangenis zelf wordt door een oud gevangene gehouden. Deze man heeft zelf 5 jaar op Robbeneiland gevangen gezeten. Hij sprak al niet zo duidelijk Engels en had ook nog pijn in zijn keel, dus je begrijpt, voor Piet was het beide oren gericht op de persoon zelf om maar iets te verstaan.
Er was duidelijk een verschil van ruimtes waar de politieke gevangenen en de criminelen hebben gezeten. Ook was er verschil tussen de Aziaten en de andere gevangen. Zo kregen de Aziaten ’s-middags 40 gram brood terwijl de Bantus , de laagste groep Afrikaners, tot 1977 geen brood kregen. Na 1977 is het gelijk getrokken.
De steengroeve waar de mensen moesten werken is ook nog intact. Hier werd steen afgegraven voor de wegen, maar toen die klaar waren moest het werk gewoon doorgaan, alleen voor uitputting, ook in de volle zon, de ogen moesten pijn gaan doen.
De cel van Nelson Mandela hebben we ook gezien, niets meer dan een kale ruimte met een matje op de grond en een bord met beker voor het beetje voedsel. Hij heeft hier 18 jaar gezeten en ook nog 5 jaar elders.
Het was heel indrukwekkend, maar we raden iedereen aan als je het kunt regelen, ga dan op een doordeweekse dag.
Na Robbeneiland rijden we naar Kirstenbosch voor kaartjes voor het concert van zondag en dan naar Summerset om Judith en Perry op te halen.
Ook zij hebben een geweldige dag gehad en zelfs Judith is in de kooi geweest om haaien te spotten, die ze ook gezien hebben. Perry had na 1 keer niet genoeg en mocht nog een keer. Even zag het ernaar uit dat het weer niet door zou gaan omdat de motor van de boot kapot was. Er waren nog meer Nederlanders op de boot, ze kwamen zelfs uit Brabant en een van hen moest om 6 uur uiterlijk terug zijn in Kaapstad . Die was natuurlijk behoorlijk in de stress of het wel allemaal te halen was.
Onderweg naar huis willen we bij een wijnhuis gaan dineren, maar helaas dit is niet mogelijk, dit moet je ver van te voren reserveren. Dus hebben we bij Cattle Baron gegeten. Deze keten zit ook op de natuurparken en we kennen de menukaart bijna van buiten, maar het is er erg goed.
29/11
Onze een na laatste dag! ’s-Morgens gaan we de Tafelberg op. Het is helder weer, 35 graden en de hele omgeving van Kaapstad is vanaf deze berg te zien. Boven is het weer erg druk, wat wil je ook op zondag. Judith en Perry gaan de langste wandeling boven op de berg doen. Piet en Thea doen het rustiger aan, leeftijd!!
Na dit bezoek rijden we naar Kirstenbosch, een botanische tuin met een groot park, in Kaapstad. Eerst een heerlijke lunch in het restaurant van het park. En dan naar het concert van Zonke Dikana, een in Zuid Afrika heel bekende zangeres. Zij zingt voornamelijk Africa Soul en muziek van o.a. Miriam Makebe. We zijn er niet alleen, nog zo’n 1500 Zuid Afrikanen, genieten samen met ons van dit concert. Iedereen heeft kleedjes op het gras uitgespreid met daarop de manden gevuld met o.a. kipkluifjes en drank. De sfeer is geweldig. Rond 7 uur gaan wij voor alle drukte weer terug naar Stellenbosch, zo’n 40 minuten rijden.
30/11
Onze laatste dag. Om 18.10 uur vliegen we.
’s-Morgens lopen we naar “Oom Sammie z’n winkel” in Stellenbosch, dus kan de auto met bagage veilig bij ons guesthouse blijven staan.
Tussen de middag hebben we een lunch op wijnestate Avontuur gereserveerd. De is op de weg naar de luchthaven. Geweldig gegeten op het terras onder de druivenranken, met uitzicht op de wijnvelden. Lekker in de schaduw want het is 37 graden.
Daar kleden we ons ook wat om voor de terugreis naar een heel wat koudere omgeving, Nederland.
Om 3 uur zijn we op de luchthaven, leveren onze auto in. Inchecken hebben we al gedaan, dus alleen een kwestie van bagage afgeven.
1/12
12.45 Schiphol. Dat valt niet mee. Het regent en het is donker. Onze auto wordt weer snel voorgereden en om half 4 zijn we weer in Best.
Daar staat de boerenkool met worst voor ons allen klaar, gekookt door Rob. Wat een service.
Wij hebben een prachtige reis gehad, met veel ervaringen, leuke mensen ontmoet en samen hebben wij het heel gezellig gehad.

Bedankt voor alle reacties en wij hopen dat jullie ook een beetje hebben kunnen meereizen.

• 03 December 2015 - 21:13

Christ En Dalie Van Lint:

Wat hebben jullie samen een geweldige reis gehad. Mooi is steeds het verschil te lezen tussen nu en 10 jaar geleden. Dit heeft zeker op jullie veel indruk gemaakt.
    Fijn natuurlijk om weer thuis te zijn en na te genieten van de vele indrukken en reiservaringen. Ook de band die je met je "naasten" krijgt lijkt ons geweldig.
    Welkom thuis.

• 04 December 2015 - 16:23

Bert En Louise:

Wat hebben jullie er weer een mooi reisverslag van gemaakt,het was weer een genot om het te lezen,bedankt en tot het volgende verslag.
    groetjes

• 04 December 2015 - 17:33

Astrid:

Ik heb volop kunnen genieten van jullie reisverhalen, was heerlijk om te lezen! Jullie hebben echt een hele mooie tijd gehad!! Ik weet zeker dat jullie daar lang van kunnen nagenieten. Groetjes!!

• 04 December 2015 - 17:43

Trudy En Hans:

Hoi genieters
    Welkom thuis.fijn dat jullie er weer zijn,heelhuids.
    We hebben genoten van jullie verhalen en een beetje meegereist.
    Bedankt voor de mooie verslagen en ik hoop dat we snel de foto''s kunnen zien.
    Lieve groetjes.

• 04 December 2015 - 18:20

Trudy:

Klein foutje;gereisd natuurlijk.Groetjes

• 04 December 2015 - 18:55

Hans &Yolande:

Wat een geweldige reis !! We hebben een beetje mee kunnen reizen ..... bedankt voor de mooie verhalen..